• Zespół Szkół Miejskich Nr 3 w Jaśle

    Otrzymaliśmy pierwsze wsparcie od Uczniów Zespołu Szkół Miejskich nr 3, dziękujemy! 

    wsparcie: 459,60zł

    data: 29.03.2017

    LEKCJA O KASISI

    7 marca rozpoczęliśmy działania w ramach programu „Ozłacamy Kasisi 2016/2017” od „Lekcji o Kasisi” dla uczniów i nauczycieli Gimnazjum Nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Jaśle. Na spotkaniu zaprezentowana została działalność Fundacji, omówiono wszystkie programy, którymi się zajmuje oraz zasady naszej współpracy. Uczniowie oglądnęli także materiał filmowy o Fundacji i ogłoszono akcję zbiórkową do zaprezentowanych puszek Kasisi.

    Lekcja wywarła wrażanie na wszystkich, co przełożyło się na pytania oraz zainteresowanie losem dzieci w Kasisi. Mimo, że jesteśmy szkołą z oddziałami integracyjnymi oraz od kilku lat zajmujemy się edukacją globalną, nadal wzruszają uczniów i nauczycieli losy innych ludzi. Efektem tego są też datki do puszek.

    Lekcja o Kasisi została również omówiona na spotkaniu Sekcji Wolontariatu gdzie zastanowiliśmy się nad pierwszą większą akcją zbiórkową po zadaniu I oraz zorganizowaliśmy cykliczne zbiórki w szkole.

    Informacje o programie i działalności Fundacji KASISI zamieściliśmy na stronie internetowej szkoły oraz systematycznie informujemy o zbiórkach na stronie facebookowiej Sekcji Wolontariatu i Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum nr 2 w Jaśle. Na stronie Sekcji Wolontariatu pojawiają się też terminy kolejnych zbiórek.

     

    Zadanie 1 - Relacje Międzyludzkie

    data: 07.03.2017

    Poniżej przedstawiamy nadesłaną do nas relację oraz zdjęcia:

    7 marca odbyła się pierwsza z kilku lekcji o relacjach międzyludzkich w klasie III a Integracyjnej Szkoły Podstawowej Nr 12 w Jaśle, później w klasie IV b. Lekcje były pouczające dla nas wszystkich. Oglądaliśmy z zainteresowaniem filmy związane z gestami używanymi w Zambii i uczniów zaciekawiło szczególnie jak witają się dzieci z dorosłymi oraz jak odnoszą się ludzie z szacunkiem do innych. Potem była zabawa w witanie się po zambijsku, przetrenowaliśmy wszystkie zaprezentowane na filmach formy i zasady powitań oraz spotkań. Wiem również relacji po lekcjach, że uczniowie wypróbowali ten prosty gest w swoich domach trenując na rodzicach. 
    Po zakończeniu wielu powitań omówiliśmy za pomocą mapy myśli, czym jest gest oraz dlaczego ich używamy. Wyszczególniliśmy także wiele gestów nawet tych używanych zagranicą na podstawie doświadczeń dzieci i doszliśmy do wniosku, że każda kultura ma swój język „bez słów”. Aby zapamiętać naszą rozmowę i zabawę, otrzymali uczniowie zadanie do narysowania w domu komiksów. Zaskakujące jest to, że dopominają się nadal kolejnych kart do innych kultur, więc przerabiam względem ich potrzeb flagi i nadal rysują.  
    Czas spędzony z gestykulacją wydawał się bardzo interesujący, ale przebiła go nauka zwrotów grzecznościowych w jeżyku dzieci z Kasisi. Uczniowie pochłaniali zwroty i kazali sobie pisać wymowę na tablicy, sami skrzętnie w większości notowali, po zajęciach kilkakrotnie słyszałam powitania skierowane do mnie w języku nyanja. 
    Zagłębiając się w lekcję przygotowaną przez Fundację doszliśmy do historii „Batonik dla kolegi”, uczniowie wysłuchali go z zaciekawieniem i bezbłędnie odpowiedzieli na pytanie zadane w scenariuszu. Jest to bardzo budująca więź, że i oni w większości by tak postąpili. 
    Aby trochę ostudzić entuzjazm wywołany przez różnorakie zadania oglądnęliśmy film o dzieciach w Domu Dziecka w Kasisi. Podczas prezentacji udało się nam wychwycić ważną informację, że mimo wielu trudów życia są pogodni i mają marzenia.
    Lekcja jak wiem podobała się w obu klasach i uczniowie dopytywali się o kolejne. 
    15 marca w czasie spotkań z rodzicami odbył się kiermasz ozdób doniczkowych wykonanych przez wolontariuszy z gimnazjum. Nasze „lizaki” z masy solnej ozdobione i zapakowane pozwoliły zebrać trochę pieniędzy na potrzeby dzieci z Zambii. Wcześniej poinformowaliśmy rodziców w formie plakatowej o akcji oraz przez stronę facebookowa Sekcji Wolontariatu i Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum nr 2 w Jaśle.

      

     

     

    Zadanie 2 - Kreatywność

    data: 23.03.2017

    Poniżej przedstawiamy nadesłaną do nas relację:

     

    23 marca odbyła się druga lekcja dla uczniów Integracyjnej Szkoły Podstawowej Nr 12 w Jaśle w klasie IV b i III a. Oczywiście wyczekiwanie na nie było spore. Co bardzo jest motywujące dla mnie, jako prowadzącej. Pierwsze, co dowiedzieliśmy się to, co to jest kreatywność. Na karteczkach samoprzylepnych zapisywali swoje pomysły i doklejali do gałęzi drzewa tworząc piękną wiosenną dekorację (pierwszy kreatywny twór, z którego sobie nie zawali sprawy). Później przeszliśmy do tekstu „Śmieci” i „Drugie życie przedmiotów” oraz fotoreportażów, te części wywoływały „ochy” i „achy”, jakie piękne są rzeźby, samolociki i torebki. Najważniejszą rzeczą jaka padła to z czego oni to robią i jak, wiec trochę czasu poświęciliśmy na przyjrzenie się dokładne prezentowanym przedmiotom.

    W czasie rozmów o przedmiotach „ze śmieci” doszliśmy do tego jak my się obchodzimy z jakby się wydawało rzeczami dla nas już nieużytecznymi, czy segregujemy nasze śmieci, czym jest recykling oraz jakie mają doświadczenia z robienia ciekawych użytecznych przedmiotów ze „śmieci”. Zaskoczenie moje było spore, ponieważ uczniowie często robią sobie zabawki z tego, co się najczęściej wyrzuca. Tworzą gry, samochody, szkatułki, itp.

    Był to dobry wstęp do oglądnięcia filmów związanych z rękodziełem o sklepem z pamiątkami. Czas spędzony na oglądaniu i słuchaniu tekstu zaczął generować kolejne pomysły na akcję. Po zakończeniu zajęć padła propozycja konkursu na przedmiot ze „śmieci” dla wszystkich uczniów Zespołu Szkół Miejskich Nr 3 w Jaśle. I tak tez się stało, konkurs został już ogłoszony a plakat zwisnął na stronie facebookowej. Akcja jest konkursem dla uczniów, ale będzie akcją charytatywną. Wyprodukowane przedmioty zostaną sprzedane w czasie Afrykańskiej podróży, czyli czerwcowego finału. Dlatego nasze zadanie z kreatywności, a raczej jego finał jest zarazem finałem całej akcji.

    Jednak w maju planujemy akcję pośrednią, czyli sprzedaż kolejnych słodkich ozdób przygotowanych przez wolontariuszy w czasie całego dnia 10 maja oraz spotkań z rodzicami. Inspiracją do pomysłu był Dzień Tolerancji i Praw Człowieka, który jest 5 maja. Uznaliśmy w czasie spotkania, że jest to dobry moment, aby przypomnieć wszystkim, czym jest tolerancja i Prawa Człowieka.

    Relację z akcji oraz z finału prześlemy więc w czasie póżniejszym.

    Partnerzy