• Publiczna Szkoła Podstawowa w Czyżówce

    Uczniowie Szkoły Podstawowej w Czyżówce rozpoczęli akcję!

    W projekcie uczestniczyli uczniowie klas III a Publicznej Szkoły Podstawowej w Czyżówce. Od roku szkolnego 2016/17 wprowadziliśmy, w ramach programu wychowawczego, plan pracy oparty na cnotach kardynalnych z wykorzystaniem metody tutoringu. Nadrzędnym celem naszych działań jest rozwój osobowości ucznia w oparciu o wartości moralne i estetyczne, a zwłaszcza cnoty kardynalne, jako przygotowanie do życia w otaczającym go świecie. Projekt "Ozłacamy Kasisi" wpisał się w te działania bardzo mocno poprzez rozwijanie u dzieci roztropności, sprawiedliwości, męstwa, umiarkowania i tolerancji.

     

    Zadanie nr 1 - Świat relacji międzyludzkich

    Bycie w relacji z drugim człowiekiem to nie tylko jedna z naszych podstawowych potrzeb, ale również ważny element na każdej płaszczyźnie. Pozytywne relacje pozwalają na radosne i otwarte funkcjonowanie w społeczeństwie. Uczestnicząc w lekcji z wykorzystaniem otrzymanych materiałów uczniowie zapoznali się z kulturą życia w Zambii oraz zasadami organizacji nauki w Akademii Kasisi, zwrotami grzecznościowymi, relacjami z dorosłym oraz zasadami dzielenia się. Uczniowie bardzo chętnie uczyli się języka gestów, sposobów okazywania szacunku i życzliwości. Postanowili przekazać zdobytą wiedzę innym uczniom naszej szkoły oraz przedszkolakom. Ich działania koncentrowały się na prowadzeniu zajęć. Przygotowali swoje pomoce dydaktyczne, opracowali zabawy. Uczyli się wiersza 
    Cz. Janczarskiego "Piękne zwyczaje" zastępując polskie zwroty grzecznościowe zwrotami w języku nyanja (dzień dobry, przepraszam, dziękuję, dobranoc). 

     

    Najbardziej zaangażowane w przyswajanie wiedzy oraz poznanie warunków życia dzieci w Zambii były przedszkolaki. W nagrodę za zaangażowanie otrzymali baloniki. Przedszkolaki bardzo chętnie dzieliły się złotymi monetami. Wszyscy chcieli wrzucić kilka grosików do puszki. Nawet po zakończeniu lekcji przynosili grosiki dla swoich kolegów i koleżanek z innego kontynentu (aż do końca roku szkolnego). Bardzo im za to dziękujemy. Wykazali się największą wrażliwością na potrzeby drugiego człowieka. Wraz z wychowawcą podjęli decyzję u samodzielnym udziale w projekcie w kolejnym roku. 

    Analizując tekst "Batonik dla kolegi" dzieci stwierdziły, że w Polsce też zdarzają się dzieci, których nie stać na słodycze i są też tacy, którzy mogą się dzielić, ale tego nie robią. Wnioski dzieci były bardzo trafne. W naszej szkole jest zwyczaj wspólnego spożywania i przygotowywania posiłków np. śniadanie daje moc, śniadanie wielkanocne. Uczniowie klasy III przygotowali szaszłyki owocowe, oraz piekliśmy marchewkowe muffinki, którymi częstowali uczniów klas młodszych. Za szaszłyka, muffinkę uczniowie dawali grosiki do naszej puszki. 

     

    Zadanie nr 2 - Zaskocz nas - Kreatywność

    Podczas poznawania kreatywności staraliśmy się nadać nowe życie odpadom. Zabawy przy konstruowaniu było co nie miara. Łączenie różnych materiałów ze sobą, projektowanie dawało nam mnóstwo satysfakcji. Jednak efekt końcowy nas nie zadowolił. Plany dotyczące sprzedaży się nie powiodły. 

    Wiemy, że nasze zdolności manualne wymagają ciągłego doskonalenia. Szyliśmy "Kotka" poduszeczkę na igły, robiliśmy na drutach. Mimo zachęty Pani i dobrych ocen z jej strony, nie podjęliśmy się wykonania prac na sprzedaż. Chcieliśmy, żeby wszystko było perfekcyjne. Potem komunia, wyjazd na "Zieloną szkołę" i zabrakło nam czasu na zorganizowanie akcji i przeprowadzenie Świętowania. Mimo tego nasza puszka stała zawsze przy jadalni. Dzięki temu udało nam się uzbierać trochę więcej grosików.
    Chcemy nadal kontynuować naszą podróż z Kasisi. 

    Dzieckiem, który przyniósł najwięcej grosików był Przemysław Zając (sześciolatek z przedszkola). Sam przyniósł ponad połowę uzbieranej łącznej kwoty.

     

    Partnerzy